Recovery materialen

Er zijn veel verschillende situaties waarin u terecht kunt komen wanneer u vast zit met uw offroad auto. Gelukkig zijn er ook veel verschillende methoden met bijpassende recovery materialen om dit op te lossen. Wij leggen u graag uit wat u hiervoor allemaal nodig kunt hebben.


Snatchblock

Wat is een snatchblock?

Een snatchblock, ook wel klapblok genoemd is een bijna onmisbaar recovery materiaal. Kort is het een heavy-duty katrol in een metalen behuizing die wordt gebruikt in combinatie met een lier om een ​​vastzittend voertuig te bergen. Het zorgt voor het vergroten van de trekkracht van een lier en het veranderen van de hoek van de lierlijn indien nodig. Om het vastzittende voertuig vanuit verschillende hoeken te kunnen helpen.

Hoe werkt een snatchblock?

Verder is een snatchblock een vrij eenvoudig recovery materiaal. Het bestaat namelijk uit een geschroefde katrol die tussen twee metalen platen wordt geklemd door een borgpen. Om de lierlijn om het katrol te wikkelen kunnen de platen uit elkaar worden gedraaid. De platen vormen vervolgens een oog wat kan worden bevestigd aan een anker of voertuig. Hiervoor gebruik je een D-sluiting, harpsluiting, soft-shackle of in combinatie met een boomlint.


Boomlint

Wat is een boomlint?

Een boomlint is een recovery materiaal dat vaak wordt gebruikt om schade aan de natuur te beperken. Het is een kort lint van 2-4 meter lang met aan beide einden een lus of metalen oog. Een boomlint wordt vaak gebruikt om een voertuig zichzelf te laten lostrekken m.b.v. een lier of om het mogelijk te maken een voertuig te redden vanuit verschillende hoeken samen met een snatchblock.

Hoe werkt een boomlint?

Het gebruik van in boomlint is verder vrij simpel. Het wordt om een boomstam gehangen en vaak gebruikt in combinatie met een snatchblock, D-sluiting, harpsluiting of soft-shackle. 


Snatchblock i.c.m. boomlint

Zoals je hier boven kan zien moet je altijd een boomlint gebruiken om schade aan het ankerpunt (boom) en lier touw te voorkomen.

Gebruik alleen gekeurde D of harp-sluitingen en ben bewust van de maximum capaciteit van deze (meestal aangegeven op de sluiting als WLL wat staat voor working load limit) deze staat overigens niet voor de breeksterkte deze zal ongeveer drie keer zo hoog zijn. Gebruik de sluiting op de juiste wijze dus niet zoals op deze afbeelding. Dit verzwakt de schakel enorm hij is zo niet ontworpen om aan te trekken.

Ben er altijd zeker van dat de pin tot het einde in de sluiting is geschroefd en draai hem dan een kwart slag terug zodat je hem na gebruik ook weer makkelijk los krijgt.


recovery materialen advies

Wij leggen u graag uit in welke situaties u deze materialen kunt gebruiken. Bekijk hiervoor de pagina over recovery methoden. Voor meer informatie en advies over recovery materialen kunt u contact op nemen met ons of met de shop in Son:

offroad-adventures.nl
Ekkersrijt 1337
5692AJ Son
info@offroad-adventures.nl 
+31 850703779

Origineel weergeven